terug naar vorige pagina

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier

Het hoogheemraadschap is een overheidsinstantie met een democratisch gekozen bestuur en een eigen belastingsysteem. De bestuurlijke organisatie van het hoogheemraadschap is te vergelijken met een gemeente. Het grote verschil is dat het hoogheemraadschap een begrensde, functionele taak heeft: water beheren, water keren, zorgen voor een goede waterkwaliteit en wegen beheren.

NERVE CENTRE VOOR GLADHEIDSBESTRIJDING
Voor deze overheidsinstantie staan algemeen belang en de veiligheid voorop. Nerve Centre® wordt ingezet voor gladheidbestrijding. Het is belangrijk dat de medewerkers het weerbericht goed in de gaten houden en dat ze, indien nodig, binnen korte tijd andere medewerkers kunnen bereiken om de wegen te laten bestrooien. Voorheen had het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier daar coördinatoren voor die de medewerkers handmatig moesten opbellen. Door de reorganisatie die heeft plaatsgevonden bij het hoogheemraadschap, werd alles heel anders ingedeeld en kregen ze minder leidinggevenden die deze coördinerende rol over konden nemen. De ICT afdeling ging zoeken naar een systeem dat met één druk op de knop veel medewerkers tegelijk in kan lichten. Het hoogheemraadschap kwam bij Nerve Centre® terecht en ging het systeem begin 2007 gebruiken.

MEDEWERKERS BINNEN 5 MINUTEN INGELICHT
René de Rijk, Cluster Hoofd Onderhoud Wegen, vertelt over het gebruik van Nerve Centre®: “Als we bijvoorbeeld ‘s avonds gaan strooien, spreken we van tevoren een bericht in en versturen dat naar de betreffende medewerkers die we in groepen hebben verdeeld. Het bericht luidt bijvoorbeeld –we gaan vanavond om 7 uur beginnen met strooien- . Met een druk op de knop worden zo’n 20 mensen ingelicht die het ook weer kunnen bevestigen. Wij zien achter de computer wie er heeft gereageerd. Het is belangrijk dat we zowel overdag als in de nacht het weerbericht goed in de gaten houden. ’s Nachts kan het zo zijn dat we als het glad is een bericht inspreken en direct aan de slag moeten.”

Het hoogheemraadschap gebruikt Nerve Centre® nu alleen nog voor gladheidbestrijding, maar er wordt gesproken om het alarmsysteem ook te gebruiken voor onder andere BHV oproepen. Over de efficiency vertelt René de Rijk: “De efficiency van de organisatie is behoorlijk verbeterd, we maken nu veel minder kosten. De medewerkers zijn veel sneller ingelicht, dit gebeurt nu namelijk binnen 5 minuten. We zijn heel tevreden over het systeem en hebben het al veel gebruikt!

 

Lees ook onderstaand artikel waarin René de Rijk vertelt waarom hij de keuze voor Nerve Centre heeft gemaakt.

Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier

Offerte aanvragen