Bidvest Deli XL

Vijftien regionale distributiecentra en een hoofdvestiging in Ede: Theo Venhorst heeft een uitgestrekt werkterrein als manager Facilitaire Zaken & Gebouwen bij Bidvest Deli XL, totaalleverancier voor horeca, zorg- en cateringbranche. In 2013 stapte het bedrijf voor de alarmering van de noodorganisatie over op Nerve Centre, een efficiënt systeem dat is gekoppeld aan de alarmservicecentrale van Trigion.

GOEDE ERVARING MET NERVE CENTRE®

In 2012 gingen we op zoek naar één systeem dat de alarmering voor alle distributiecentra en de hoofdvestiging garandeert.” Legt Venhorst uit. Op de hoofdvestiging in Ede is Nerve Centre al langere tijd in gebruik. Venhorst over de toepassing in Ede: “Deli XL heeft veel toeleveranciers. Als we bestellingen binnenkrijgen, moeten wij deze verzamelen en klaarmaken voor verder transport naar onze klanten. Ook versturen we de vers orders door naar onze productiebedrijven. Ontstaat ergens in het traject een storing, dan staan die productiebedrijven te wachten op de orders die ze moeten produceren. Moeten we ze allemaal bellen, dan zijn we zo een halve dag verder. Met Nerve Centre sturen we met één druk op de knop aan iedereen dezelfde informatie. Naar aanleiding van de goede ervaringen in Ede is Nerve Centre ook op de noodorganisatie toegepast.”

“We begonnen met het definiëren van de calamiteitcategorieën: Mens, Gebouw, Product en Transport. Stel dat een werknemer in het magazijn zijn been breekt, dan moeten de bedrijfshulp­verleners in actie komen. Op een kleine vestiging kun je roepen wat er aan de hand is. In een magazijn van dertigduizend vierkante meter lukt dat niet en moet je de calamiteit een naam geven. BHV zegt te weinig, dus hebben we de categorie Mens in het leven geroepen. Rijdt een vorkheftruck tegen een stelling aan en gaat die dwars door een gevel heen, dan gaat het om de categorie Gebouw.

“NERVE CENTRE® IS ZEKER EEN AANRADER. HET WERKT FEILLOOS. ALS JE HET GOED GEBRUIKT VOORKOMT HET DE MOGELIJKE ERNSTIGE GEVOLGEN VAN CALAMITEITEN”

Glas in de babymelk is een calamiteit in de categorie Product. En belandt een vrachtauto in een sloot, dan moeten de betreffende vestigingen weten dat hun producten ernstig vertraagd zijn. Vandaar de categorie Transport.”

Gelukkig heeft Deli XL maar weinig met calamiteiten te maken. “Afgelopen jaar roken medewerkers een gaslucht in het koelcentrum. Ze dachten dat het freon was. Na een oproep vanuit Nerve Centre hebben de BHV’ers alle benodigde stappen gezet: de deuren geopend, het gebouw ontruimd, de gasafsluiter dichtgedraaid. Achteraf bleek het rioolputje te stinken, dus er was niets ernstigs aan de hand.Maar het heeft wel aangetoond dat het systeem goed werkt.”

Theo Venhorst: “Nerve Centre is zeker een aanrader. Het werkt feilloos. Als je het goed gebruikt, voorkomt het de mogelijk ernstige gevolgen van calamiteiten.”

Dit artikel is een verkorte weergave van het interview met Theo Venhorst, manager Facilitaire Zaken & Gebouwen bij Bidvest Deli XL voor het Vakblad Veiligheid van NIBHV. Wilt u het volledige artikel lezen, kijk dan hier .

Theo Venhorst

Demo aanvragen