terug naar vorige pagina

Nerve Centre bij Siemens Nederland in gebruik als noodoproepsysteem

Siemens (in 1847 in Duitsland opgericht) kent een lange historie, ook in Nederland: al vanaf 1879 is het elektronicaconcern in ons land actief. Anno 2017 bevindt het hoofdkantoor van Siemens Nederland zich in Den Haag; daarnaast heeft het bedrijf vestigingen in Zoetermeer, Hengelo, Assen en Amersfoort. In totaal werken er een kleine drieduizend mensen, die oplossingen en diensten leveren voor onder andere de industrie, de energiesector, intelligente gebouwen en slimme
mobiliteit.

Siemens gebruikt Nerve Centre sinds 2014 als noodoproepsysteem voor oproepen  m.b.t. EHBO, Brand Crisisteam en Ontruimingen voor de locaties Hengelo, Den Haag, Zoetermeer en Assen. Siemens heeft hierbij gekozen voor een cloud-oplossing, waardoor uitbreiding naar meerdere locaties eenvoudig te realiseren is.

Zero Harm

Al met al is het een hele klus om de veiligheid van al die medewerkers én de vele dagelijkse gasten te waarborgen, schetst Security Officer Tom Jooren in het vakblad NIBHV. “Niet voor niets hanteren we als motto zero harm: we streven ernaar om het aantal ongevallen en schadegevallen tot een minimum te beperken. In dat opzicht is er de afgelopen vijfentwintig jaar het nodige veranderd, in positieve zin welteverstaan. Lange tijd kende Siemens Nederland een aparte bedrijfsbrandweer die uitrukte bij brand; daarnaast waren er medewerkers aangewezen die ondersteunden bij ontruimingen en waren er per locatie enkele mensen aanwezig met een EHBO-diploma. Van een integraal opgezette veiligheidsorganisatie waarbinnen zowel brandbestrijding, ontruiming
als EHBO een plek had gekregen, was echter geen sprake; veiligheid was vooral een zaak van welwillende vrijwilligers.”

“We streven ernaar om het aantal ongevallen en schadegevallen tot een minimum te beperken”

Tom Jooren vertelt dat de BHV-organisatie functioneert anno 2017 als een geoliede machine functioneert. “Meldingen van incidenten komen binnen bij  ons centrale alarmnummer in Zoetermeer. Van daaruit wordt er een melding uitgestuurd via een  standalone systeem voor dit soort meldingen (Nerve Centre); binnen een minuut krijgen de BHV’ers die het aangaat zowel een telefoontje als een smsbericht met een omschrijving van de melding, zodat de hulpverlening snel op gang kan komen. In de meldkamer kan de centralist direct zien wie  van de BHV’ers wel of niet beschikbaar is. Als het nodig is, kan er een beslissing worden genomen om het pand deels of geheel te ontruimen.”

Gebruik van de Personal App

Dit jaar heeft Siemens de Personal App  in gebruik genomen. Met de Nentre® personal App kan de gebuiker zich aan- en afmelden. Ook kan de gebruiker contact informatie (zoals mobiele/vast-telefoonnummer, emailadressen, e.a.) toevoegen en wijzigen. Medewerkers kunnen zich eenvoudig aan- en af te melden in bepaalde oproepgroepen. Dit werkt zeer laagdrempelig en voorkomt om­slachtige aan- en afmeld procedures.

 

Bekijk hier het volledig artikel, verschenen in NIBHV VEILIGHEID 69, juni 2017

 

Prototyp der neuen getriebelosen
Direct contact met
onze experts

T (088) 6600333